Pendakwah Air Kacang Soya 20

Alhamdulillah Nas, sekarang ni kita dah berjaya melepasi target awal kita. Untung sehari kita mencecah 100 ringgit ke 120 ringgit! Untuk permulaan, memang bagus ni.” Kata Din
Ye la, sentiasa penuh gerai kita. Tak cukup tangan dibuatnya.” Jawab Nas
Abang rasa kita masih perlu baiki lagi cara kita berniaga untuk jaga pelanggan tetap kita. Sebab gerai lain pun mesti cuba bersaing dengan kita. Kalau kita tak sentiasa improve mungkin pelanggan akan lari” Kata Din pula
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 40

Jadi, bolehlah kami mula berniaga hujung minggu ni?” Tanya Din untuk kepastian.
Ye, boleh” Jawab Abang Fandi ringkas.
Terima kasih bang. Selain tu, disebabkan abang bagi peluang berniaga ketika program abang, kami bersetuju untuk menyumbang sebahagian hasil ke dalam tabung program” Kata Din lagi
Bagus juga tu. Sekurang-kurangnya boleh tampung dana untuk buat program” Kata Abang Fandi bersetuju dengan cadangan itu.
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 25

Nas, isnin depan kita akan berniaga di Hari Kantin sekolah. Kena buat persediaan ni” Kata Din
Persediaan? Maksud abang? Kita jual macam biasa je la kan?” Kata Nas
Ye la, biasanya Hari Kantin ni, orangnya ramai berbanding macam kita jual waktu petang macam ni. Jadi kita kena bersedia dari segi stok supaya pada hari program nanti tak la kita kekurangan stok. Rugi nanti” Din menerangkan apa yang dimaksudkannya kepada Nas.
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 7

Kini, Nas dan Din sudah bersedia untuk memulakan perniagaan mereka. Peralatan sudah cukup, bahan-bahan sudah dibeli dan tempat pun sudah ada.
Kata Din “Ha ni Nas, bahan-bahan yang diperlukan untuk buat air kacang soya, semua abang dah beli. Ni resitnya.”
Nas melihat resit tersebut dan berkata “Mm.. ok la ni, perbelanjaan untuk bahan-bahan  pun tak banyak sangat. Kita dah berjaya kurangkan kos ni.” Setelah habis melihat resit tersebut, Nas merenyuk resit tersebut.
Read more