Pendakwah Air Kacang Soya 35

Abang Din, kan abang berdua dah untung banyak, taknak beli khemah baru ke? Macam dah nak patah saya tengok ni” Kata Azmi

”Takpela,elok lagi ni. Asalkan boleh tegak, jadi la” Kata Din
Din memang seorang yang berjimat cermat. Dia akan menggunakan sesuatu barang hingga rosak. Namun, Nas agak berlainan sifatnya.
Saya rasa betul juga apa yang Azmi cakap tu. Dulu kita setuju nak guna khemah ni sebab masa tu kita baru nak berniaga dan perlu modal yang banyak. Sekarang ni, dah ada duit sikit, boleh la kita tukar khemah baru” Kata Nas
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 45

Gerai kita tu macammana pula? Nak bawa ke IPT sekali ke?” Tanya Nas
Buat masa ni, abang rasa tak perlu lagi. Kita lihat dahulu suasana di tempat belajar. Nanti kita bincang semula peluang perniagaan yang ada. Lagipun abang rasa elok jika kita pinjamkan segala peralatan kita pada sesiapa yang mahu berniaga di sini. Kita bagi peluang pada sahabat-sahabat kita yang tak dapat sambung belajar. Sekuarang-kurangnya dapat juga mereka buat sesuatu yang berfaedah” Kata Din
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 42 – Perlu berehat

Perniagaan Din dan Nas semakin mantap dari sehari ke sehari. Jumlah pelanggan kian bertambah dan panggilan untuk membuat jualan di luar juga semakin meningkat.

"Bang, besok kita nak berniaga di sekolah menengah hujung bandar nie. Dah bersedia?" 

"Macam biasalah. Kita memang perlu bersedia awal.  Air jenis yang lain tu pun kita tak boleh lupa. Nampaknya jualan besok lebih besar kerana sekolah tu memang agak besar."

"Maksudnya kena masak air soya lebih lah nie…" 

Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 30

 
 Hari ini Din dan Nas akan berniaga pada Hari Kantin sekolah dengan dibantu oleh Azmi, Man, dan Lokman. Masa perniagaan dibahagikan kepada tiga syif dan hanya seorang sahaja yang akan membantu Din dan Nas dalam satu syif. Azmi akan menjual untuk syif yang pertama diikuti oleh Man dan Lokman.
Untuk melancarkan proses jualan, Din cuba memikirkan bagaimana pembahagiaan tugas harus dibuat.
Read more