Pendakwah Air Kacang Soya 44

"Betul juga kata abang tu. Kita belajar di IPTA yang sama. Jadi, bolehlah kita berniaga bersama-sama lagi” Kata Nas

 

Ye, kita tambah pengalaman kita di IPT nanti. Jurusan yang kita ambil nanti pun boleh kita manfaatkan untuk kembangkan perniagaan lepas kita tamat belajar. Abang ambil bidang perniagaan manakala Nas pula dalam bidang teknologi makanan. Insya Allah, kita boleh jadi gabungan yang cukup baik untuk kembangkan lagi perniagaan air kacang soya kita” Kata Din pula
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 12

Siap membancuh air, Nas merasa sikit air tersebut ”Mmm.. sedap air ni bang. Macam ni, boleh laku air kita.”
”Mudah-mudahan begitu la. Risau juga abang ni. Daah setengah jam ni takde orang pun” Kata Din
”Rilek la bang, baru hari pertama, orang pun tak tahu lagi ada jual air kacang soya kat sini. Nanti kalau dah ada orang mula beli, mesti ramai punya yang datang” Nas memberi semangat pada Din
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 35

Abang Din, kan abang berdua dah untung banyak, taknak beli khemah baru ke? Macam dah nak patah saya tengok ni” Kata Azmi

”Takpela,elok lagi ni. Asalkan boleh tegak, jadi la” Kata Din
Din memang seorang yang berjimat cermat. Dia akan menggunakan sesuatu barang hingga rosak. Namun, Nas agak berlainan sifatnya.
Saya rasa betul juga apa yang Azmi cakap tu. Dulu kita setuju nak guna khemah ni sebab masa tu kita baru nak berniaga dan perlu modal yang banyak. Sekarang ni, dah ada duit sikit, boleh la kita tukar khemah baru” Kata Nas
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 45

Gerai kita tu macammana pula? Nak bawa ke IPT sekali ke?” Tanya Nas
Buat masa ni, abang rasa tak perlu lagi. Kita lihat dahulu suasana di tempat belajar. Nanti kita bincang semula peluang perniagaan yang ada. Lagipun abang rasa elok jika kita pinjamkan segala peralatan kita pada sesiapa yang mahu berniaga di sini. Kita bagi peluang pada sahabat-sahabat kita yang tak dapat sambung belajar. Sekuarang-kurangnya dapat juga mereka buat sesuatu yang berfaedah” Kata Din
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 42 – Perlu berehat

Perniagaan Din dan Nas semakin mantap dari sehari ke sehari. Jumlah pelanggan kian bertambah dan panggilan untuk membuat jualan di luar juga semakin meningkat.

"Bang, besok kita nak berniaga di sekolah menengah hujung bandar nie. Dah bersedia?" 

"Macam biasalah. Kita memang perlu bersedia awal.  Air jenis yang lain tu pun kita tak boleh lupa. Nampaknya jualan besok lebih besar kerana sekolah tu memang agak besar."

"Maksudnya kena masak air soya lebih lah nie…" 

Read more