Fikir Antara Dua?Kita Umat Wasatan

Dalam al-Quran, Allah mengulang kata washata sebanyak 5 kali sahaja. Ayat yang sering kita dengar berdasarkan perkataan tersebut ialah tentang ciri umat Islam itu sendiri sebagai wasatan atau seimbang (QS 2:143). Jika ciri umat Yahudi dan Nasrani yang tidak sekali-kali akan redha pada umat Islam (QS 2:120) sudah jelas terpampang pada dada akhbar dengan keganasan yang berlaku di Palestin dan Lubnan, kita mengharapkan agar segala ciri umat Islam di dalam al-Quran menjadi realiti menyeluruh terutama untuk menuju kemenangan. Bagaimanakah hal ini mampu direalisasikan? Bagaimanakah seharusnya umat wasatan berfikir dan bertindak?

Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 45

Gerai kita tu macammana pula? Nak bawa ke IPT sekali ke?” Tanya Nas
Buat masa ni, abang rasa tak perlu lagi. Kita lihat dahulu suasana di tempat belajar. Nanti kita bincang semula peluang perniagaan yang ada. Lagipun abang rasa elok jika kita pinjamkan segala peralatan kita pada sesiapa yang mahu berniaga di sini. Kita bagi peluang pada sahabat-sahabat kita yang tak dapat sambung belajar. Sekuarang-kurangnya dapat juga mereka buat sesuatu yang berfaedah” Kata Din
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 44

"Betul juga kata abang tu. Kita belajar di IPTA yang sama. Jadi, bolehlah kita berniaga bersama-sama lagi” Kata Nas

 

Ye, kita tambah pengalaman kita di IPT nanti. Jurusan yang kita ambil nanti pun boleh kita manfaatkan untuk kembangkan perniagaan lepas kita tamat belajar. Abang ambil bidang perniagaan manakala Nas pula dalam bidang teknologi makanan. Insya Allah, kita boleh jadi gabungan yang cukup baik untuk kembangkan lagi perniagaan air kacang soya kita” Kata Din pula
Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 42 – Perlu berehat

Perniagaan Din dan Nas semakin mantap dari sehari ke sehari. Jumlah pelanggan kian bertambah dan panggilan untuk membuat jualan di luar juga semakin meningkat.

"Bang, besok kita nak berniaga di sekolah menengah hujung bandar nie. Dah bersedia?" 

"Macam biasalah. Kita memang perlu bersedia awal.  Air jenis yang lain tu pun kita tak boleh lupa. Nampaknya jualan besok lebih besar kerana sekolah tu memang agak besar."

"Maksudnya kena masak air soya lebih lah nie…" 

Read more

Pendakwah Air Kacang Soya 33


Setelah seharian berniaga di Hari Kantin Sekolah, jelas sekali kelihatan Din dan Nas agak kepenatan dan memerlukan rehat sebelum boleh berniaga semula.
”Nas, abang rasa penat betul hari ni. Apa kata kalau esok kita tutup kedai untuk sehari. Nanti hari rabu kita berniaga semula” Kata Din
”Bagus juga tu. Saya pun penat ni. Terasa sakit pula badan ni. Lagipun sehari je kita tutup” Kata Nas, bersetuju dengan cadangan abangnya
Read more