Membangunkan Potensi Diri Pada Jalan Yang Salah – 2

Menurut William W Hewiit di dalam bukunya; The Mind Power ada mengatakan bahawa manusia adalah makhluk yang paling cerdas dan ianya diciptakan dengan komponen kecerdasan yang amat berpotensi tinggi dan kompleks. Kecerdasan ini mampu mengarah keseluruhan cara hidup dan cara beradaptasi dengan keadaan, suasana serta persekitaran yang lebih luas lagi.Menurut Thorndike, salah satu ahli yang membagi kecerdasan manusia menjadi tiga, iaitu kecerdasan abstrak; kemampuan memahami simbol matematis atau bahasa, kecerdasan konkrit; kemampuan memahami objek nyata dan kecerdasan sosial; kemampuan untuk memahami dan mengelola hubungan manusia yang dikatakan menjadi akar istilah Kecerdasan Emosional ( Stephen Jay Could, On Intelligence, Monash University: 1994)

Pakar lain seperti Charles Handy juga menyatakan bahawa, kecerdasan manusia mempunyai banyak fungsi iaitu: kecerdasan logika (menalar dan menghitung), kecerdasan praktik (kemampuan mempraktikkan idea), kecerdasan verbal (bahasa komunikasi), kecerdasan muzik, kecerdasan intrapersonal (berhubungan ke dalam diri), kecerdasan interpersonal (berhubungan ke luar diri dengan orang lain) dan kecerdasan spasial (Inside Organizaion: 1990). Malah, pakar Psikologi seperti Howard Gardner & Associates memiliki daftar 25 nama kecerdasan manusia termasuk kecerdasan visual / spasial, kecerdasan natural (kemampuan untuk menyelaraksan diri dengan alam), atau kecerdasan linguistik (kemampuan membaca, menulis, berkata-kata), kecerdasan logika (menalar atau menghitung), kecerdasan kinestik / fizik (kemampuan mengolah fizik seperti penari, atlet, dll), kecerdasan sosial yang dibahagi menjadi intrapersonal dan interpersonal (Dr. Steve Hallam, Creative and leadership, Colloquium in Business, Fall: 2002).

Kesemua penemuan ini banyak dibincangkan di Barat dan ianya dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh bagi memastikan generasi manusia yang akan datang mampu menguasai potensi diri mereka sendiri untuk mengecapi suatu tahap yang tertinggi di dalam hidup mereka yang dinamakan ’success’ dan ’power’ (kejayaan dan kuasa).

Facebook Comments:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
Membangunkan Potensi Diri Pada Jalan Yang Salah – 1

Ramai manusia di dunia ini inginkan kepada kebolehan (skill) yang tinggi, hebat dan berkualiti. Maka, tidak hairanlah pada hari ini,

Close