Hidayah…Mencari Tuhan 4

"Saya sekarang ustaz, 100% percaya Kristian. Saya rasakan bahawa agama tersebut mempunyai akhlak yang bagus. Saya belajar banyak perkara dalam agama tersebut. "

"Mengapa Hidayah nak masuk Islam sekarang?"

"Saya terpaksa. Tapi satu hari saya berdoa. Ketika itu, saya dalam keadaan bahaya. Kalau saya ditangkap pada waktu itu, kemungkinan saya akan dipenjara 4, 5 tahun dan saya akan berpisah dengan anak saya. Saya tak sanggup. Saya sayang anak saya. Itulah yang saya ada di atas dunia. Saya tak sanggup korbankannya." Ada genangan air mata yang nampak menuruni wajahnya.

Suasana hening.

"Pada waktu itu ustaz, saya berdoa kepada Tuhan. Saya kata ‘kalau kau benar Ya Tuhan, selamatkan aku.Saya berdoa menuju kepada Tuhan dalam Islam walaupun saya bukan Islam ketika saya berdoa itu. Saya merasakan bahawa Tuhan pasti akan tunjukkan kekuasaannya apabila saya memerlukannya."

Aku diam. Mendengar penuh teliti. Subhanallah! Maha Suci Allah dengan pengalaman saudari seIslamku ini. Aku terkedu dan rasa diri melayang – rasa hina di sisi Tuhan apabila tidak selalu memohon kepada-Nya.

"Benar Hidayah, Tuhan sudah menunjukkan sesuatu pada Hidayah. Apabila kita bermohon hanya pada Allah dan tiada siapa yang kita harapkan, Allah akan makbulkan. Pada waktu itu, Hidayah memang tidak meletakkan tandingan pada Allah. Maka Allah akan menerima doa yang ikhlas dari hamba-Nya."

"Pengalaman itu amat penting bagi saya ustaz. Itu sebabnya saya ingin memahami Islam walaupun secara luaran kini, saya masih mencintai Kristian."

Aku setuju. Patutkah semua orang ada pengalaman sedemikian? Perlu ditunggu saat kritikal itu dan berdoa lantas Allah akan menunjukkan kekuasaannya dan baru kita akan yakin? Persoalan itu ingin aku cari dalam pemerhatianku selepas ini. 

Facebook Comments:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
Hidayah…Mencari Tuhan 3

Hari ini aku berjalan sendirian dan mengelamun apa yang berlaku. Aku cuba untuk mendalami hidup ini yang penuh dengan cabaran...

Close