Kata Pengantar Muhaqqiq MDS

Tulisannya ini merupakan tulisan yang cukup besar di antara tulisannya yang lainnya. Dia berbicara secara detail tentang rahsia Allah dalam menurunkan Adam ke bumi, setelah dikeluarkan dari syurganya, serta menjelaskan tentang syurga yang dihuni oleh Adam. Dia seorang mufassir besar ketika bicara masalah tafsir.

Dan dalam tulisannya ini, dia memperlihatkan kecerdasannya ketika memberikan penafsiran tentang ayat-ayat Allah dalam surat Thaha yang berkaitan dengan masalah Adam dan keturunannya. Dia membedah tempat kebahagian hakiki (syurga) dalam kitab yang ia dinamakan dengan nama itu. Dia berbicara tentang kebahagaian yang datang kerana ilmu, dan kehendak serta berbagai macam keutamaan dan kemuliaan ilmu tersebut, bahasanya ia lebih utama dibanding dengan harta dengan argumentasi yang sangt memukau. Selanjutnya Ibn Qayyim masuk ke dalam bahasan penting lainnya. Iaitu tentang penciptaan manusia, penciptaan alam, bintang gemintang dan penciptaan bumi serta membongkar rahsia diciptakannya neraka.

Kemudian ia masuk ke dalam bahasan tentang berbagai hikmah diciptakannya bermacam-macam makanan pokok, buah-buahan dan dedaunan. Juga keajaiban-keajaiban yang terjadi pada berbagai makhluk ciptaan Allah, baik itu manusia, haiwan mahupun keajaiban alam lainnya.

Dia mengkhususkan bahasan tentang kondisi hamba ketika menghadap Allah, dia bahas secara detail, sebuah bahasan yang tidak kami temukan dalam tulisan lainnya.

Semoga Allah memberikan keikhlasan bagi penulis, dan tulisannya dapat bermanfaat bagi kaum muslimin. Sesungguhnya tiada daya dan upaya serta kekuatan kecuali kerana Allah.

Pentahqiq

Abu Hafsh
Sayyid b Ibrahim b Shadiq Imran

Facebook Comments:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
Siapkan umat Islam dengan PEMIKIRAN mantap!

Dalam al-Quran, Allah berfirman dalam menuju kemenangan:  8:60. Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang...

Close