Fungsi perhiasan, fungsi manusia

Allah menjadikan dunia ini sebagai perhiasan. Jangan ambil banyak-banyak, ia tidak kekal dan ia membantu kehidupan di dunia ini. Gunakan perhiasan ini untuk melahirkan lebih banyak perhiasan di atas muka bumi ini dan jika diikuti formula benar, ia akan sampai ke akhirat.

Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya. (18:7)

Dalam ayat di atas, perhiasan itu adalah untuk dimanfaatkan bagi melahirkan amal lebih baik. Bukan sia-sia perhiasan diberikan oleh Allah – ia ada tujuan diciptakan oleh Allah. Manusia memerhati alam ciptaan Tuhan dan kemudian menghasilkan inovasi baru untuk melebarkan lagi perhiasan sedia ada.

Dunia ini ditundukkan untuk manusia gunakan dan menjadi hamba dan khalifah yang memberi manfaat kepada dunia. Jika dunia ini berfungsi untuk manfaat manusia, manusia dicipta untuk bermanfaat kepada sesama manusia dan makhluk (khalifah) dalam kerangka abdi kepada Allah.

Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kami nikmat-nimatNya yang zahir dan yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran. (31:20)

Bagaimana manusia boleh mengabdikan dirinya kepada Alllah? Cara berfikir (elemen intelek), cara berakhlak (elemen emosi sosial) dan targetnya ialah untuk Allah (elemen spiritual).

IES ada fungsi

Elemen intelek, emosi dan spiritual ini ada fungsi untuk memastikan seseorang itu menjadi hamba dan khalifah yang bermanfaat. Bukan untuk membuat kerosakan atau menumpahkan darah seperti mana dipersoal malaikat kepada Allah:

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”. (2:30)

Apabila jelas dunia ini ialah perhiasan untuk dibuat inovasi pelbagai untuk manfaat manusia, manusia perlulah memanfaatkannya dengan kapasiti intelek, emosi dan spiritual untuk manfaat sesama manusia dan hubungan dengan Allah.

Inilah yang menjadi ciri penting FUNGSI elemen PIES.

Facebook Comments:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
Dengar – baca – tadabbur – tafsir – amal Quran. Mana dulu?

Manakah yang perlu dimulakan? Nampak seperti dengar atau baca. Namun ada orang yang mula dengan amal. Ada yang mula dengan

Close