ARTIKELPengurusan Konflik berteraskan Wahyu

Konflik – Selesai dengan CASIC

Dalam CASIC, ada budaya Serve. Membantu atau berkhidmat. Apa-apa sahaja yang boleh membawa permusuhan atau dosa, maka ia bukanlah ciri pemimpin yang baik. Namun akan ada pilihan dalam hidup untuk bermusuh atau berkerjasama. Apakah penyelesaian CASIC?

Kita perlu akui ada pelbagai tahap pada manusia. PIES. Maka kalau tidak setuju P, tidak perlu bermusuh. Kalau tidak setuju I, tidak perlu bermusuh. Kalau tidak setuju E, tidak perlu bermusuh. Kalau tidak setuju S, perlukah bermusuh? Sebenarnya bagi yang mempercayai S yang benar, tidak perlu memusuhi sesiapa malah perlu dipandang dalam gaya rahim atau kasih sayang. Perlu acknowledge. Kita tidak suka ketidakimanan, namun dalam masa yang sama, dia mungkin tidak faham.

Maka tugas kita ialah memahamkannya pada peringkat manusia. Usaha perlu dilaksanakan. Kalau ditolak, bukan masalah kita untuk bermusuh. Dia sendiri yang ingin bermusuh dengan kebenaran. Paling kurang, dengar dan timbang-timbangkan, bukan mencantas tanpa dengar. Tabiat ‘cantas tanpa mendengar’ bukanlah budaya Acknowledge.

Jadi kalau konflik, ingat Serve. Pasti konflik akan kendur. Dan selesai sesama sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
CASIC for Kids

Bagaimana CASIC boleh diajar untuk kanak-kanak? Sudah tentu konsepnya besar bagi orang dewasa. Bagi anak-anak, boleh digunakan bahasa yang sekata

Close